Iskrzenie na komutatorze - diagnoza, objawy, przyczyny

2018-07-20

Każde elektronarzędzie nie jest bezawaryjne. Normalna praca z elektronarzędziem powoduje eksploatację naturalnie zużywających się elementów takich jak: szczotki węglowe, przekładnie, łożyska, obudowy, włączniki, filtry, smar, uszczelki, które z biegiem czasu podlegają wymianie.
Z naszych danych wynika, że ok 80% wymiany w tym okresie dotyczy szczotek węglowych. Szczotki węglowe ulegają naturalnemu ścieraniu się ze względu na ruch obrotowy silnika. Szczotki znajdziemy prawie w każdym elektronarzędziu, o ile nasze narzędzie nie jest wyposażone w silnik bezszczotkowy. 
Najczęstszymi powodami iskrzenia mogą być:
- zwarcie uzwojeń wirnika
- przerwa w uzwojeniach wirnika (najczęściej przy połączeniu z komutatorem)
- uszkodzone łożyska (bicie)
- drgania szczotek( brak odpowiedniego docisku szczotek, zawieszanie się w prowadzeniach)
- owalny komutator (uszkodzone łożyska, panewki)
-wystające ze żłobków przekładki na komutatorze
-zwarcie na komutatorze (najczęściej po jego przetoczeniu i niedokładnym oczyszczeniu żłobków)
-przesunięty szczotkotrzymacz
-źle dotarte szczotki, zle dobrany materiał na szczotki.
Większość usterek można wykryć mierząc rezystancję uzwojeń.
Za przykład posłużyła nam pilarka ręczna Hitachi C7MFA Poniżej ilustrujemy jak to mniej więcej wygląda:












Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2018
$('#dialog_close').click(); $('#menu_preloader_add').remove(); pixel