Diagnoza, rodzaje i zabezpieczenia przekładni zębatych
2018-07-28
Jeśli elektronarzędzie wydaje charakterystyczny zgrzyt podczas pracy, najprawdopodobniej urządzenie ma uszkodzoną przekładnię. Dalsza praca takim narzędziem może skutkować spadkiem obrotów lub całkowitym zaprzestaniem pracy.
Zgrzyt powodowany jest ślizganiem się lub przepuszczaniem przekładni. Aby zdiagnozować uszkodzenie przekładni, powinniśmy zacząć od wizualnej oceny koła zębatego, więc nie obejdzie się bez demontażu pokrywy przekładni.
Aby zdemontować koła zębate, powinniśmy zacząć od przyjrzenia się rysunkowi rozkładowemu urządzenia. Rysunki te nie tylko pokazują, co znajduje się w naszej maszynie, ale także możemy zobaczyć, od której strony powinniśmy dostać się i zdemontować daną część (w tym wypadku nasze koła zębate). Szczególnie zwróćmy uwagę na nakrętkę, która zazwyczaj posiada lewy gwint, aby nie odkręcała się podczas pracy. Koła zabezpieczane są także segerem wewnętrznym lub zewnętrznym, do których ściągnięcia potrzebne będą szczypce. Dość często występującym zabezpieczeniem jest także pół księżyc, ten klin wbijany jest między koło a oś.
Zgrzyt powodowany jest ślizganiem się lub przepuszczaniem przekładni. Aby zdiagnozować uszkodzenie przekładni, powinniśmy zacząć od wizualnej oceny koła zębatego, więc nie obejdzie się bez demontażu pokrywy przekładni.
Aby zdemontować koła zębate, powinniśmy zacząć od przyjrzenia się rysunkowi rozkładowemu urządzenia. Rysunki te nie tylko pokazują, co znajduje się w naszej maszynie, ale także możemy zobaczyć, od której strony powinniśmy dostać się i zdemontować daną część (w tym wypadku nasze koła zębate). Szczególnie zwróćmy uwagę na nakrętkę, która zazwyczaj posiada lewy gwint, aby nie odkręcała się podczas pracy. Koła zabezpieczane są także segerem wewnętrznym lub zewnętrznym, do których ściągnięcia potrzebne będą szczypce. Dość często występującym zabezpieczeniem jest także pół księżyc, ten klin wbijany jest między koło a oś.
Pokaż więcej wpisów z
Lipiec 2018