Jak dbać o kosiarkę i diagnozować jej podstawowe usterki

2018-06-24
Jak dbać o kosiarkę i diagnozować jej podstawowe usterkiNawet w kosiarkach najlepszych producentów mogą zdarzyć się awarie czy usterki.
Wielu z nich możemy zapobiec lub poradzić sobie samodzielnie, na inne nie mamy wpływu.
Większość awarii wynika z tego, że zapominamy o podstawowych czynnościach, jakie powinniśmy wykonać przed każdym koszeniem.
Przed rozpoczeciem pracy pamiętajmy aby sprawdzić:

Prawidłowe zamocowanie końcówki świecy (fajki)
Czy w zbiorniku jest odpowiednia ilość paliwa
W silniku jest odpowiedni poziom paliwa
Obudowa kosiarki została oczyszczona od wewnątrz po ostatnim koszeniu, a nóż i jego uchwyt są stabilnie zamocowane
Na nożu i jego uchwycie nie widać pęknięć ani skrzywień
Filtr powietrza jest czysty i dobrze zamocowany.



Jeśli będziemy pamiętać o sprawdzaniu powyższych elementów, kosiarka będzie nam służyć długo i bezawaryjnie.
Nie znaczy to jednak, że możemy wtedy zapomnieć o serwisie, gdyż nawet poprawnie użytkowana kosiarka podlega zużyciu, a co za tym idzie - uszkodzeniom.

Na trawniku mogą leżeć kamienie, wystawać pniaki lub kawałki drutów. Rozpędzony nóż przy uderzeniu w taką przeszkodę może pęknąć lub sie wygiąć. Taki sam los może spotkać uchwyt noża lub końcówkę wału korbowego.


Przy uzupełnianiu paliwa, korek wlewu często kładzie się obok kosiarki, na ziemi. Przy zakręcaniu, piasek i resztki trawy przedostają się do zbiornika, a z niego wraz z paliwem - do gaźnika i wnętrza silnika. Jest to szczegół na który powinniśmy zwracać szczególna uwagę. Piasek w połaczeniu z olejem tworzy pastę ścierną i wyciera tłok, cylinder, łożyska korbowodu i wału korbowego, prowadnice oraz trzonki i gniazda zaworów.



Nie można uruchomić silnika?
W takiej sytuacji należy:


1. docisnąć dźwignię hamulca bezpieczeństwa, jest on połączony linką z włącznikiem zapłonu w silniku. Jeżeli przesuwa się pancerz linki, należy go wyregulować


2. sprawdzić, gdzie stoi kosiarka. Silnik trudniej uruchamia się, gdy kosiarka stoi na nieskoszonej trawie.


3. sprawdzić dopływ paliwa. Przy zimnym silniku włącza się ssanie, a w kosiarkach, które go nie mają, przed rozruchem silnika 3-5 razy naciska się pompkę rozruchową.


4. sprawdzić, czy silnik nie jest "zalany". Jeżeli kosiarki nie daje się uruchomić po 4-5 pociągnięciach za linkę, być może jest zbyt dużo paliwa w cylindrze (silnik jest "zalany"). Odkręcamy świecę, kilka razy ciągniemy za linkę rozrusznika, osuszamy świecę, wkręcamy ją i próbujemy uruchomić silnik.

Uwaga! Podczas obracania wału bez świecy, z cylindra wydobywa się mieszanka paliwowa - należy uważać i nie używać otwartego ognia, może to doprowadzić do pożaru!


Nadmierne wibracje?

Przyczyną może być niewyważony nóż tnący, skrzywiona końcówka wału korbowego, uszkodzenie noża lub jego uchwytu. Drgania może też powodować poluzowane mocowanie silnika do obudowy kosiarki.


Ścięta trawa nie wpada do kosza?

Sprawdźmy, czy trawa jest sucha. Pokos może nie wpadać do zbiornika, gdy trawa będzie zbyt mokra. Obejrzyjmy, czy nóż jest w dobrym stanie. Jeśli problem z koszeniem nie jest winą trawy, następnym podejrzanym powinien być nieostry, zużyty lub skrzywiony nóż albo piasta.


Kosiarka nie chce jechać?
  
Sprawdzić położenie dźwigni obrotów. Jeśli problem narasta wraz z napełnianiem się kosza, zobaczmy, czy dźwignia nie jest ustawiona w pozycji MIN lub na symbolu "żółw".

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2018
$('#dialog_close').click(); $('#menu_preloader_add').remove(); pixel