Urządzenia spalinowe-czyszczenie nagaru z tłoka i cylindra

2018-07-28
Urządzenia spalinowe-czyszczenie nagaru z tłoka i cylindra

Dzisiejszy artykuł dedykowany jest dla osób, które próbują samodzielnie zabrać się za remont pilarki spalinowej. W tym wpisie skupimy się na sercu każdego urządzenia z silnikiem spalinowym, a konkretniej parze cylinder – tłok. Istnieje bardzo prosty sposób sprawdzenia stanu tłoka oraz dlatego też pokażemy przykłady uszkodzeń tłoka i pierścieni.

Zacznijmy od objawów i przyczyn złej pracy pilarki, które najczęściej spowodowane są uszkodzeniem jednostki napędowej, zużyciem niektórych jej podzespołów lub zanieczyszczeniem niektórych elementów pilarki.

Aby upewnić się, że przyczyna nieprawidłowej pracy pilarki leży w jednostce napędowej, należy najpierw sprawdzić: filtr powietrza, układ zasilania paliwem, układ zapłonowy oraz stan gaźnika.

Pierwsze objawy związane z uszkodzeniem jednostki napędowej mogą być następujące:

– utrudniony rozruch silnika

 gaśnięcie silnika pilarki na biegu jałowym

Najczęstszymi przyczynami w/w objawów mogą być np. niesprawne pierścienie, uszkodzona uszczelka przy gaźniku, nieszczelna miska korbowa.

Kolejnymi objawami są:

– nie rozwijanie pełnej mocy silnika

– nierówna praca silnika

Przyczyną tych objawów jest najczęściej: uszkodzona uszczelka przy gaźniku, pęknięte lub zużyte pierścienie, zanieczyszczenie nagarem, uszkodzony zawór dekompresyjny, uszkodzony przewód paliwowy lub impulsowy.

Ostatnim objawem może być :

– przegrzewanie się silnika

Spowodowane jest to niewystarczającym chłodzeniem silnika, które może być związane  z zapchanymi otworami wlotowymi powietrza znajdującego się w obudowie wentylatora lub bardzo mocno zanieczyszczonymi żebrami cylindra.

Jeśli upewniliśmy się, że przyczyna złej pracy silnika tkwi w jednostce napędowej, proponujemy zacząć od sprawdzenia stanu tłoka. Można to zrobić w bardzo prosty sposób, niewymagający całkowitego rozkręcania silnika. W tym celu należy odkręcić tłumik i przez otwór wylotowy ocenić stan ścianek tłoka oraz ilość nagaru na denku tłoka.
Ten prosty i szybki sposób pozwoli Wam określić stan tłoka i ścianek cylindra . Tłok najczęściej się zaciera od strony tłumika, rzadziej od strony gaźnika. Przykłady zatartych tłoków przedstawiamy na poniższych zdjęciach:



Proszę również zwrócić uwagę na stan pierścieni na tłoku. Na kolejnym zdjęciu dokładnie widać uszkodzenie pierścieni. Tłoki pokazane na zdjęciach nadają się tylko do wymiany. Oczywiście w przypadku lekkich zatarć można próbować delikatnie szlifować tłok, następnie założyć nowe pierścienie i pilarka powinna jeszcze jakiś czas pochodzić – jednak zdecydowanie nie polecamy takiego rozwiązania.



Oprócz oceny stanu tłoka należy również zwrócić uwagę na stan ścianek cylindra, powinny one być, wolne od rys. Często zdarza się, że pomimo zatartego tłoka i zużytych pierścieni cylinder jest w stanie dobrym i wtedy wystarczy wymienić tylko tłok z pierścieniem/ami, aby pilarka dalej pracowała.



Kolejną istotną sprawą na tym etapie prac jest ocena stanu łożysk kulkowych znajdujących się po obu stronach wału korbowego. Należy tu zwrócić uwagę na to czy łożyska są dobrze osadzone na wale, czy nie występują luzy oraz czy swobodnie się obracają.



Skoro już mniej więcej wiadomo na co zwrócić uwagę podczas demontażu opisywanych elementów i które elementy najczęściej ulegają zniszczeniu lub zużyciu, czas przejść do kwestii związanych z czyszczeniem poszczególnych części.  A więc jeśli tłok pilarki nie jest zatarty, a  pierścienie nie są zużyte to jedyne, co można zrobić to oczyścić go z nagaru i wymienić uszczelniacze. Dla przykładu na poniższej fotografii tłok z dość sporą warstwą nagaru.



Aby zlikwidować taką warstwę wystarczy płaski wkrętak i papier wodny o granulacji 2000. Nagar należy delikatnie zeskrobać, tak aby nie uszkodzić czyszczonej powierzchni tłoka, a na sam koniec delikatnie przejechać powierzchnię papierem wodnym. A oto efekty czyszczenia:

Podczas oczyszczania tłoka warto jeszcze z niego zdjąć pierścienie i sprawdzić stan rowków, w których osadzone są pierścienie. Nagar zbiera się również w tym miejscu. Czyszczenie rowków można wykonywać, albo małym wkrętakiem płaskim albo najlepiej kawałkiem starego pierścienia.

Nagar również pojawia się w górnej części cylindra oraz na kanale wylotowym spalin. Bardzo często objawy takie jak: nierówna praca silnika lub silnik nierozwijający pełnej mocy są efektem zanieczyszczenia nagarem w różnych miejscach. Kanał wylotowy można czyścić tak samo jak tłok, czyli za pomocą wkrętaka płaskiego zeskrobując delikatnie warstwę nagaru.



 

Powstawanie nagaru we wnętrzu silnika jest rzeczą normalną i nieuniknioną. Im większa ilość nagaru w komorze spalania tym większe prawdopodobieństwo uszkodzenia tłoka i cylindra. Nagar powstaje z niedopalonego oleju osadzając się na świecy, ściankach cylindra, denku  tłoka oraz w rowkach tłoka pod pierścieniami. Kiedy zastygnie robi się dość twardy. W tak małych silnikach spalinowych warto zwrócić uwagę na to, aby nagaru było jak najmniej dlatego warto co jakiś czas czyścić pilarkę. Jeśli chcemy, aby nagaru tworzyło się jak najmniej jest to jedyna metoda- stosowanie oleju w odpowiednich proporcjach. Dzięki temu silnik będzie długo i bezawaryjnie pracował, a usuwanie nagaru będzie bardzo sporadyczne (chyba, że pilarka pracuje dzień w dzień po kilkanaście godzin, wtedy oczyszczanie z nagaru może występować częściej).

Najczęstszym powodem zatarcia silnika pilarek jest stosowanie nieodpowiedniej mieszanki paliwa tzn. zbyt bogatej lub zbyt ubogiej. Zbyt bogata mieszanka powoduje zwiększenie ilości powstającego nagaru i występuje wtedy, gdy do paliwa wlejemy więcej oleju, niż zaleca producent. Natomiast zbyt uboga mieszanka występuje, gdy do paliwa wlejemy zbyt małą ilość oleju. Stosowanie ubogiej mieszanki skutkuje zbyt słabym smarowaniem, co zwiększa występujące tarcie pomiędzy tłokiem i ściankami cylindra i w efekcie prowadzi do zatarcia silnika.

Podczas tego typu prac zalecamy, aby zawsze wymieniać uszczelniacze na nowe! Częstą przyczyną nieprawidłowej pracy silnika pilarki są właśnie zużyte uszczelniacze i wtedy wystarczy wymienić tylko te dwa elementy. Robiąc to samemu zaoszczędzimy od 100 nawet do 180 zł , warunkiem jest posiadanie niezbędnych narzędzi i trochę umiejętności. Rachunek jest prosty, można całkiem sporo zaoszczędzić.

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2018
$('#dialog_close').click(); $('#menu_preloader_add').remove(); pixel